Stoplinien tilbyder opfølgning og rådgivning
Kommuner i STOPbasen har mulighed for, mod betaling, at få telefonisk opfølgning fra Stoplinien seks måneder efter deres nikotinstopaktiviteter. Mange kommuner har allerede meldt sig til denne ordning, hvilket sikrer en ensartet opfølgning af høj kvalitet udført af erfarne stoprådgivere.
Rådgivning
I forbindelse med opfølgning, der registreres i STOPbasen, tilbydes borgerne derudover rådgivning af Stopliniens erfarne stoprådgivere.
Tilbuddet om rådgivning indeholder:
-
Rådgivning til de borgere, som har tilbagefald
-
Tilbagefaldsforebyggende samtale til borgere, der har haft succes med nikotinstoppet
-
Mulighed for at blive henvist og tilmeldt til endnu et nikotinstoptilbud i bopælskommunen
-
Informationen om, at Stoplinien ringer efter seks måneder, kan desuden give borgerne ekstra tryghed i nikotinstoppet, fordi de ved, de bliver tilbudt hjælp og støtte uden, at de selv skal række ud. Samtidig får borgerne i den opfølgende samtale en personlig oplevelse med at tale med Stoplinien, hvilket kan bane vejen for, at det bliver lettere selv at tage kontakt ved tilbagefald eller akut behov fremover.
Hvad koster det?
Prisen for opfølgning efter 6 måneder i STOPbasen er 70,40 kr. i 2025. Hvert år pr. 1. januar reguleres prisen i henhold til den budgetmæssige lønfremskrivningssats.
Stoplinien opkræver betaling for alle tilmeldte borgere, som har givet samtykke til opfølgningen og opgivet telefonnummer, og som Stoplinien enten får kontakt til eller afslutter efter fire forgæves kontaktforsøg. Kommunerne opkræves halvårlig betaling i juni og december.
Yderligere information
Hvis du ønsker mere information eller er interesseret i en aftale, kan du kontakte Stine Lykke Nielsen på telefon 21638008 eller skrive til stoplinien@sst.dk
Du kan finde en oversigt over Stopliniens tilbud om opfølgning og rådgivning i pdf.-filen.
Hjælp til indtastning og opfølgning
STOPbasen tilbyder hjælp til indtastning af skemaer
Det tager tid at taste data ind i STOPbasen, og det kan være en udfordring i en presset hverdag i stopenhederne. Derfor har alle enheder i STOPbasen mod betaling mulighed for at få tastet deres data ind af STOPbasens sekretariat.
Indtastning
For at benytte sig af tilbuddet om indtastning, skal der laves en skriftlig aftale med STOPbasens sekretariat. Aftalen indeholder følgende punkter:
-
Stopenheden sender digitalt via sikker mail, fysisk med kurér eller afleverer personligt en kopi af de registrerings-, basis- og opfølgningsskemaer, de ønsker indtastet, til STOPbasen.
-
Stopenheden har ansvar for at sende registrerings- og basisskemaer, så de er STOPbasen i hænde senest 4 måneder inden 6 måneders opfølgningsdagen. Dette gælder, når der ikke er en stopdato, og kursusafslutningen derfor fungerer som stopdato. Hvis kurset har en stopdato, skal skemaerne udfyldes og indsendes 3 måneder efter stopdatoen.
-
STOPbasen har ansvar for at indtaste de tilsendte registrerings-, basis- og opfølgningsskemaer i STOPbasens tastselv-miljø senest 2 måneder efter modtagelsen.
-
Stopenheden har ansvar for, at de tilsendte skemaer er udfyldt korrekt og ikke er mangelfulde. I modsat fald kontakter STOPbasen enheden med instruktion om, hvad der skal rettes. Efter modtagelsen af manglende information har STOPbasen på ny 2 måneder til at indtaste skemaerne.
-
Én gang årligt giver stopenheden et estimeret bud på, hvor mange skemaer STOPbasen kan forvente at skulle indtaste det pågældende år.
Hvad koster det?
Pt. er prisen kr. 10,00 excl. moms pr. skema - uanset hvilket skema, der er tale om. Der tages højde for ændringer i prisen.
Yderligere information
Hvis du ønsker mere information eller er interesseret i en aftale, kan du kontakte STOPbasens sekretariat.
Du kan finde en oversigt over hjælp til indtastning i en pdf-fil.